اعلام حریق اتاق سرور

اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

 

گروه مشاورین سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک گازی FM200 امادگی ارائه هرگونه مشاوره ، طراحی ، تامین و اجرای سیستم فوق را اعلام می دارد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09153016442 تماس حاصل فرمایید.

 

مطالبی که در این مقاله می خوانید :

5/5 - (1 امتیاز)

اعلام حریق اتاق سرور یکی از موارد مهم و اساسی در استاندارد سازی مراکز دیتاسنتر و اتاق های داده می باشد. کشف حریق در اتاق سرور معمولا از سریق سیستم های مانیتورینگ وضعیت اتاق سرور و یا سیستم های اعلام حریق انجام میشود. معمولا با استفاده از نصب دتکتور های دودی ، حرارتی و سیستم ایرسمپلینگ سعی میشود آتش در اتاق سرور و یا دیتاسنتر کشف شود. در این مقاله سعی بر این داریم اطلاعاتی کافی و ساده در اختیار آن دسته از عزیزانی که بدنبال استاندارد سازی اتاق سرور و نصب یک سیستم اعلام حریق مناسب برای مراکز داده خود می باشند ارائه دهیم.

 

شما می توانید در صورت نیاز به هرگونه خدمات مشاوره در زمینه سیستم های اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور ، دیتاسنتر، پایگاه داده و …. با شماره مستقیم ۰۹۳۵۵۱۷۷۷۳۷ ( مهندس اسدی ) تماس حاصل فرمایید.

 

طراحی اعلام حریق اتاق سرور :

معمولا در اتاق های سرور بزرگ ( دیتاسنتر ها ) از سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر و در اتاق های سرور کوچک از سیستم های اعلان حریق متعارف استفاده می گردد. طراحی یک سیستم اعلان حریق مناسب جهت اتاق سرور کار ساده ای می باشد. کافیست اطلاعات جامعی نسبت به سطح پوشش دتکتور های اعلام حریق و همچنین مشخصات پنل های اعلام حریق داشته باشید. در ذیل تجهیزات مورد نیاز جهت طراحی سیستم اعلام حریق اتاق سرور را معرفی خواهیم کرد.

 

اعلام حریق اتاق سرور

پنل مرکزی مدیریت سیستم اعلام حریق اتاق سرور :

 

پنل اعلام حریق اتاق سرور

معمولا در اتاق های سرور و یا دیتاسنتر ها از پنل های اعلام حریقی استفاده می گردد که قابلیت مدیریت سیستم اطفاء حریق را نیز داشته باشند. این پنل ها اگر از نوع آدرس پذیر باشند می بایست توانایی مدیریت اطفاء را از طریق برنامه ریزی و یا پروگرامینگ دارا بوده و اگر از نوع متعارف باشند می بایست خروجی Extinguishing و یا همان خروجی اتصال به سیستم اطفاء حریق را داشته باشند. در بعضی کنترل پنل های متعارف خروجی اطفاء حریق بصورت پیش فرض بر روی پنل توسط کمپانی در نظر گرفته شده است. این کنترل پنل ها معمولا دارای یک شستی زرد رنگ بر روی خود پنل می باشند که با استفاده از آن می توان عملیات اطفاء حریق را بصورت دستی نیز اجرا کرد همینطور این شستی یکی از نشانه های این می باشد که پنل دارای خروجی اطفا حریق اتاق سرور است. برخی از کنترل پنل ها نیز می بایست توسط یک ماژول و یا کارت که بصورت آپشنال می باشد به خروجی اطفاء حریق مجهز گردند.

انتخاب پنل اعلان حریق اتاق سرور معمولا به عوامل متعدد از جمله مساحت اتاق سرور ، تعداد دیوایس های نصب شده و همچنین نوع طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق بستگی دارد.

معمولا پنل های اعلام حریق بر اساس مشخصات فنی در هر زون بین ۲۸ تا ۳۲ دیوایس را پشتیبانی می کنند. منظور ار دیوایس مجموع تجهیزات وابسته به سیستم اعلام حریق از جمله دتکتور ها ، شستی ها ، آژیر، فلاشر و ریموت اندیکاتور ها می باشد.

پیشنهاد ما : یکی از معمول ترین پنل ها اعلام حریق در کشور در سیستم های متعارف پنل اعلام حریق SD3 مدل ALPHA 4/8/12 می باشد که دارای ۴ زون اعلام حریق و قابل پشتیبانی از ۲ زون اطفاء حریق می باشد. این پنل در هر زون اعلام حریق ۳۲ دیوایس را پشتیبانی می کند و با استفاده از ماژول یا کارت که بر روی پنل نصب می گردد می توان تا ۲ خروجی اطفاء حریق را در اختیار داشت. برای اتاق سرور های کمتر از ۱۰۰ متر مربع پیشنهاد می شود از این کنترل پنل استفاده گردد.

 

سنسور های اعلام حریق اتاق سرور :

 

سنسور اعلام حریق اتاق سرور

 

در اتاق های سرور و دیتاسنتر ها معمولا از سنسور های متعارف دودی و یا حرارتی جهت اعلام حریق اتاق سرور استفاده می شود. اما توصیه می شود در کنار دتکتور های معمول دود و حرارت از سیستم نمونه گیر هوا یا به عبارتی ایرسمپلینگ نیز استفاده گردد. این سیستم که دارای یک پنل مرکزی می باشد با استفاده از لوله هایی که در محیط نصب می گردد بصورت دائم وضعیت محیطی اتاق سرور را اسکن کرده و به محض کشف هرگونه تغییر در وضعیت اتاق سرور بلافاصله شما را از وقوع دود مطلع می کند. دقت بالای این سیستم و همچنین سرعت تشخصیص دود در سیستم ایرسمپلینگ کمک زیادی به کشف سریع آتش و در نتیجه جلوگیری از وقوع حریق با وسعت بزرگتر در محیط دیتاسنتر می کند.

معمولا حریق در اتاق های سرور بر اساس داغ شدن بردهای سرور و یا انفجار باتری ها در اتاق UPS و یا بردهای سیستم خنک کننده ایجاد می شود. توصیه می شود برای کاهش خطای تشخیص آتش در اتاق سرور و یا دیتاسنتر از هر دو سنسور دودی و حرارتی استفاده گردد.

در داخل رک ها و یا کابینت باطری توصیه می شود از کابل LHD جهت تشخیص حرارت استفاده گردد. این کابل با توجه به منعطف بودن و نزدیک بوده به منشاء سرعت و دقت عملکرد بالایی در تشخیص حرارت دارد. در شکل زیر نوعی از کابل LHD نمایش داده شده است.

 

 

آژیر و فلاشر اعلام حریق اتاق سرور :

 

آژیر اعلام حریق اتاق سرور

 

معمولا جهت آگاهی از وقوع حریق در منطقه تحت حفاظت تجهیزاتی نصب می گردد تا بتوان با فعال شدن آن ها وقوع حریق را به افراد حاضر اطلاع دهید. آژیر و فلاشر نوعی تجهیز می باشند به برای این منظور طراحی و تولید شده اند.

پیشنهاد می شود آژیر ها و فلاشر ها در ارتفاع ۱٫۵ متری از سطح زمین نصب گردد و قدرت صدا در آژیر و میزان پرتاب نور در فلاشر نیز می بایست بر اساس محیط انتخاب گردد. معمولا در بالای هر شستی اعلام حریق یک عدد آژیر و فلاشر نیز نصب می گردد.

 

شستی اعلام حریق در اعلام حریق دیتاسنتر :

 

شستی

 

شستی های اعلام حریق تجهیزاتی هستند که بصورت فیزیکی توسط افراد حاضر در محیط استفاده می گردند. حتما تا بحال در محیط های مختلف شستی های قرمز رنگی که بر روی دیوار نصب شده اند را مشاهده کرده اید. این شستی ها برای فعال کردن سیستم اعلام حریق توسط کاربر طراحی و تولید شده اند. در صورتی که فردی وقوع حریق را مشاهده کند می تواند با فشردن این شستی سیستم اعلام حریق را فعال کرده و وقوع آتش را به سایر افراد حاضر اطلاع دهد.

با فشردن شستی اعلام حریق آژیر و فلاشر فعال شده و در صورتی که سناریوی اطفاء حریق نیز بر اساس فشردن شستی برنامه ریزی شده باشد سیستم اطفاء حریق اتوماتیک نیز فعال می گردد. توجه داشته باشید که معمولا در محیط هایی که افراد عالی در حال رفت و آمد هستند از شستی های دارای درپوش استفاده گردد تا بصورت اشتباه و یا خطا فعال نگردد.

در پروژه هایی که سیستم اطفاء حریق اتوماتیک نیز نصب شده است معمولا در کنارشستی های اعلام حریق از شستی تخلیه دستی و عدم تخلیه دستی نیز استفاده می شود.

شستی تخلیه دستی به منظور فعال کردن سیستم اطفا حریق اتاق سرور توسط فرد حاضر در محیط می باشد و شستی عدم تخلیه جهت جلوگیری از انجام عملیات اطفا حریق اتاق سرور می باشد.

 

دستگاه تلفن کننده در اتاق سرور :

 

تلفن کننده

 

کارفرمایان زیادی تمایل دارند تا در صورت وقوع آتش در هر یک از فضاهای تحت پوشش توسط سیستم اعلان حریق بتوانند از طریق دریافت پیامک و یا تماس تلفنی از وضعیت مطلع شوند. دستگاه های تلفن کننده این قابلیت را به شما می دهند تا در صورت ایجاد هر گونه لاگ در سیستم از این طریق شما را مطلع سازد. همچنین عملیات مربوط به اطفا حریق اتاق سرور نیز می تواند بصورت گزارش از طریق این دستگاه برای شما ارسال گردد.

بیشتر بخوانید …..

بهترین سیستم اعلام حریق اتاق سرور چیست؟

معمولا از سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف و با قابلیت مدیریت سیستم اطفا حریق برای دیتاسنترها و اتاق های سرور استفاده میشود.

از چه نوع سنسوری برای کشف حریق در اتاق سرور استفاده میشود؟

معمولا از سیستم های ایرسمپلینگ و دتکتور های دود و حرارت و همچنین کابل LHD برای اعلام حریق اتاق سرور استفاده می شود.

آیا می توان سیستم اعلام حریق را به سیستم مانیتورینگ اتاق سرور متصل کرد؟

بلی ، بعضی از سیستم های اعلام حریق این قابلیت را دارا می باشند.

برای مشاوره در زمینه سیستم های اعلام حریق و اطفاء حریق اتاق سرور با کی تماس بگیرم؟

شما می توانید با شماره ۰۹۳۵۵۱۷۷۷۳۷ تماس حاصل فرمایید.

اعلام حریق اتاق سرور
تماس با ما و مشاوره رایگان