اطفا حریق دیتاسنتر با استفاده از جدید ترین تکنولوژی اطفاء حریق

اطفا حریق دیتاسنتر

 

گروه مشاورین سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک گازی FM200 امادگی ارائه هرگونه مشاوره ، طراحی ، تامین و اجرای سیستم فوق را اعلام می دارد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09153016442 تماس حاصل فرمایید.

 

مطالبی که در این مقاله می خوانید :

5/5 - (1 امتیاز)

اطفا حریق دیتاسنتر با استفاده از جدیدترین تکنولوژی این حوزه

جدیدترین تکنولوژی اطفا حریق دیتاسنتر چیست؟

از اوایل دهه ی ۹۰ میلادی در ادامه ی اعمال محدودیتها  بر کاربرد هالون بدلیل مسائل زیست محیطی طبق پروتوکل مونترال ، انواع مختلفی از گازهای اطفاءحریق به عنوان جایگزین هالون معرفی شدند. بسیاری از این گازها با حذف یا رقیق نمودن اکسیژن فرآیند احتراق را متوقف یا با کاهش سرعت مواجه میکردند.

سیستمهای اطفا حریق پاک یا همان Clean Agent ها که در اینجا به معرفی آنها خواهیم پرداخت طبق مفاد مندرج دراستاندارد NFPA-2001 به عنوان سیستمهای مناسب جهت اطفا حریق در بسیاری از کاربردها نظیر دیتا سنترها، مراکز اسناد، اتاق‌برقها و به طور کل Clean Room ها،توصیه شده اند.

معنی عبارت Clean Agent نیز برگرفته از اصل عدم رسانایی و عدم سمی بودن گاز در سطحی که برای اطفا حریق نیاز است ، می باشد همچنین عدم برجای گذاری پسماند پس از تخلیه از دیگر ویژگیهای این سیستمها می باشد.این خصوصیات Clean Agent ها را به گزینه ای جذاب برای کارفرمایان بدلیل سرعت بالای از سرگیری عملیات عادی پس از یک حادثه ، تبدیل کرده است.

Clean Agent ها به طور معمول به عنوان یک سیستم سیلابی یا Total Flooding طراحی می شوند به این معنا که به محض تشخیص حریق و ارسال فرمان تخلیه، سیستم ، گاز موجود در سیلندر تحت فشار را در فضای تحت حفاظت برای ایجاد یک غلظت از پیش طراحی شده جهت اطفا حریق ، تخلیه میکند. اما در سالهای اخیر سیستمهای پیشرفته تری با استفاده از این گازها جهت اطفاءحریق موضعی به بازار معرفی شده اند که در ادامه به تشریح برخی از آنها می پردازیم.

 

سیستم حفاظت در برابر حریق OneU در اطفا حریق اتاق سرور و اطفا حریق دیتاسنتر 

سیستم اطفا حریق اتاق سرور و رک سرور اکتیو کمپانی مینیمکس بنام OneU ، سیستمی فوق حساس در بحث کشف حریق و بسیار قدرتمند در موضوع اطفاء‌حریق پاک (بدون برجای‌گذاری پسماند) با بهره گیری از ماده‌ی اطفاء Novec1230، می‌باشد.این سیستم به طور خاص برای نصب درون رکهای IT و حفاظت از تجهیزات ارزشمند داخل آنها طراحی و ساخته شده است .

 

ویژگیها این تکنولوژی در اطفا حریق دیتاسنتر 

  • تشخیص سریع و دقیق حریق و اطفاء‌حریق مطمئن بدون برجای گذاری پسماند بر روی تجهیزات حساس
  • اشغال کردن تنها یک یونیت از هر رک (۴۴mm) بدون آسیب رسانی به کیفیت و عملکرد سیستمهای دیگر
  • دارای تاییدیه VDS
  • قابلیت توسعه ی ماژولار برای چند رک

نحوه‌ی عملکرد قسمتهای مختلف سیستم:

ماژول تشخیص دود مکشی (Aspirating Module)

این سیستم به طور مداوم هوای داخل رک بااستفاده از فن مکنده داخلی ، نمونه برداری می‌کند.به طور پیش‌فرض این ماژول به دو سنسور دود فوق حساس مجهز شده است که امکان تنظیم حساسیت آنها و اینکه کدام یک هوای نمونه گیری شده را آنالیز کند، وجود دارد.حساسیت های متفاوت تعریف شده ترکیبی از قابلیتهای پیش آلارم و آلارم اصلی را به دست می دهد. به محض اینکه اولین سنسور ، وجود دود را تشخیص داد ، پیش آلارم سیستم فعال می‌شود.در این مرحله می توان جهت جلوگیری از گسترش حریق فرمان قطع برق تجهیزات دیگر را صادر کرد.اگر با این وجود حریق به گسترش خود ادامه داد، سنسور دوم نیز فعال شده و آلارم اصلی عملیاتی می‌‍‍‌‌شود و به موازات آن فرمان تخلیه‌ی گاز اطفاء‌حریق صادر می ‌شود.

ماژول اطفاء‌حریق Novec1230

این ماژول از یک محفظه‌ی فلزی مقاوم در برابر فشار محتوی گاز اطفا کننده‌ی Novec1230 ، مکانیزم تخلیه و کارتریج تامین فشار ، سستم مانیتورینگ نشتی و یک نازل تخلیه ، تشکیل شده است.

در طی فرآیند اطفاء، کارتریج تامین کننده‌ی فشار باز شده و گاز از طریق نازل تخلیه می‌شود.این گاز به تمام نقاط رک و تمام تجهیزات نصب شده در آن نفوذ می‌کند و اطفاء موثری را صورت می‌دهد.

همانطور که گفته شد این ماژول حاوی میزان کافی گاز اطفاء کننده‌ی Novec1230 برای یک رک ۱۹ اینچی بسته با حداکثر حجم ۲٫۸ متر مکعب می‌باشد.

منبع تغذیه و سیستم کنترل اطفا حریق دیتاسنتر 

ماژول منبع تغذیه متشکل از یونیت منبع تغذیه و باتریهای قابل شارژ برای ادامه‌ی عملکرد در شرایط اضطراری می‌باشد.که عملکرد بی وقفه سیستم را برای حداقل ۴ ساعت در چنین شرایطی تضمین می‌کند.

تجهیزات کنترلی سیستم نیز به طور دائم در حال نظارت بر عملکرد صحیح سنسورهای دود و جلوگیری از آلودگی های احتمالی و همچنین اجرای فرمان اطفاء در زمان مقتضی هستند.در صورت نیاز امکان فعال کردن ماژول اطفاء از طریق یک شستی تخلیه‌ی خارجی وجود دارد.

خروجی‌های رله‌ی تعبیه شده برای دستگاه جهت ارسال سیگنال هشدار و خطا به عنوان مثال برای کنترل پنل مرکزی ساختمان و یا قطع برق بکار برده می‌شوند.

اطفا حریق دیتاسنتر با استفاده از جدید ترین تکنولوژی اطفاء حریق
تماس با ما و مشاوره رایگان