استاندارد اطفاء حریق FM200 معمولا یکی از سوالاتی می باشد که بسیاری از کارفرمایان محترم با آن موجه هستند. در پاسخ به این سوال که استاندارد طراحی و اجرای سیستم اطفاء حریق FM200 چیست می تواد گفت اطفاء حریق با گاز fm200 با استفاده از استاندارد nfpa2001 طراحی ، نصب و اجرا می شود.

این استاندارد نسخه های مختلفی دارد که آخرین نسخه آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.

.

برای دریافت آخرین ویرایش استاندارد NFPA2001 می توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

.

اطفاء حریق با گاز fm200

.

توضیحاتی در مورد استاندارد NFPA2001 یا همان استاندارد اطفاء حریق FM200 :

کمیته فنی سیستم های حفاظت از حریق جایگزین هالون در سال ۱۹۹۱ سازماندهی شدند. استاندارد NFPA200 به بیان طریقه طراحی ، نصب ، خدمات پس از نصب و طریقه کار با سیستم اطفاء حریق با گاز fm200 تمرکز دارد.

این استاندارد محتوی حداقل الزامات و نیازمندی ها برای سیستم های خاموش کننده حریق عامل پاک به روش پوشش مستقیم و جامع می باشد، است. باید توجه داشت این استاندارد خاموش کننده هایی که از سیستم دی اکسید کربن یا آب برای اطفاء حریق تجهیزات استفاده می کنند را شامل نمی شود و برای این نوع خاموش کننده ها می بایست به کد NFPA   مربوط به خود مراجعه کرد.

عامل اطفا کننده این استاندارد در ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۷ در پروتکل مونترال بعنوان جایگزینی برای گاز های هالون معرفی شد. این استاندارد مواردی همچون خریداری ، طراحی ، نصب ، تست ، مهندسی و پیش مهندسی این نوع خاموش کننده حریق را بیان می کند و برای تمامی استفاده کنندگان از این نوع عامل اطفا کننده مفید و کاربردی می باشد.

گاز fm200 یک گاز پاک است و این گاز در رده  گاز های Clean Agent قرار دارد .گاز fm200  به دلیل حجم کم و تاثیرگذاری بالا بر روی حریق بعنوان پرفروش ترین گاز در این رده قرار گرفته است.

.

استاندارد FM200 در زمینه طراحی و اجرا :

اطفاء حریق با گاز fm200 اجزای مختلفی دارد که شامل سیلندر، نازل ، شیلنگ فشار قوی ، شیر برقی ، بست ، براکت و اجزای لوله کشی می باشد.

اطفاء حریق با گاز fm200 نیازمند محاسبات هیدرولیک و نرم افزاری جهت اجرا می باشد که می بایست جهت طراحی استاندارد این سیستم مورد استفاده قرار گیرد. یکی از نرم افزار های معتبر در زمینه طراحی هیدرولیک و تخصصی سیستم اطفاء حریق FM200 نرم افزار VDS میباشد که در نسخه های مختلف عرضه شده است.

.

برای خرید نرم افزار طراحی VDS اینجا را کلیک کنید.

.

در طراحی سیستم اطفاء حریق با گاز fm200 باید در نظر داشت که پکیج سیستم اطفاء حریق بصورت کامل یکی از استاندارد های UL/FM یا VDS را داشته باشد. بدین منظور معمولا در متن استاندارد از جمله Clean Agent Unit استفاده شده است.  سیستم هایی که تنها قطعات آن دارای استاندارد های فوق می باشند و موفق به اخذ استاندارد بر روی کل پکیج نشده اند نیازمند بررسی دقیق تر است.

اولین تولید کننده سیستم اطفاء حریق با گاز fm200 شرکت DUPONT آمریکا می باشد که هم اکنون مجوز آن در اختیار کمپانی Chemours می باشد.

معتبرترین تولید کننده سیستم اطفاء حریق با گاز fm200 که دارای استاندارد بر روی کل پکیح است کمپانی TYCO آمریکا و MINIMAX آلمان میباشند.

لوله کشی اطفاء حریق با گاز fm200 می بایست از طریق لوله بدون درز سیاه رده ۴۰ انجام شود و اجرای لوله کشی می بایست مطابقت کامل با خروجی نرم افزار طراحی را داشته باشد.

جهت فعال سازی با گاز fm200 باید از پنل های اعلام با زون اطفا استفاده گردد و استفاده از پنل های اعلام حریق و رله جهت اتصال آن به سیستم اطفاء حریق صحیح نیست.

.

.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما و مشاوره رایگان