اطفاء حریق اتاق سرور

گاز fm200

 

گروه مشاورین سیستم های اطفاء حریق اتوماتیک گازی FM200 امادگی ارائه هرگونه مشاوره ، طراحی ، تامین و اجرای سیستم فوق را اعلام می دارد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09153016442 تماس حاصل فرمایید.

 

مطالبی که در این مقاله می خوانید :

4/5 - (4 امتیاز)

اطفاء حریق اتاق سرور ، مراکز داده و یا دیتاسنترها یکی از مهمترین مسائلی است که کارفرمایان محترم می بایست به آن توجه داشته باشند. این مجموعه با نزدیک به ۲ دهه تجربه در زمینه سیستم های اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور آمادگی ارائه مشاوره در این زمینه را دارد.

شماره تماس مستقیم : ۰۹۱۵۳۰۱۶۴۴۲

 

اطفاء حریق اتاق سرور :

امروزه با توجه به پیشرفت کشور در زمینه فناوری اطلاعات و امنیت داده ها در سازمانها، ارگانها و مراکز دولتی و خصوصی، کشور خواه و نا خواه به سمت اجماع بستر شبکه داده و اطلاعات (دولت الکترونیکی)  خود در اتاق های سرور ، دیتا سنتر ها و اتاقک داده سوق پیدا کرده اند .اطلاعات در سازمانها به بخشهای مختلف اطلاعات مالی (حسابها و کارکنان) امنیتی از قبیل اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده بسته به نوع سازمان تقسیم بندی میشود. از اینرو امنیت و محافظت فیزیکی از سرورها و دستگاههای ذخیره سازی اهمیت بالایی دارد .سالانه میلیاردها ریال هزینه هنگفت برای خرید سرور و دستگاههای تجمیع اطلاعات در دیتاسنترها و مراکز داده صرف شده که حفظ اسناد و مدارک مجازی را پر اهمیت تر کرده است.

از اینرو حفاظت و ایمنی در برابر حریق  در مراکز داده اهمیت بسزایی دارد . در دیتاسنترها مجموعه کابلها، لوازم الکترونیکی، تابلوهای برق و سیستمهای سرمایشی مختلفی به کار رفته  که هر کدام مستعد حریق هستند و در زمان بروز آتش سوزی باید از آنها  محافظت شوند.

 

اتاق سرور چیست و چرا نیاز به اطفاء حریق اتاق سرور می باشد ؟

اتاق سرور یا مرکز داده تسهیلاتی است که برای سیستم های کامپیوتری و اجزای مرتبط با آن، مانند سیستم های مخابراتی و ذخیره سازی استفاده می شود. که به طور کلی شامل منابع برق اضافی یا پشتیبان، اتصالات ارتباط داده، سیستم های کنترل محیطی (مانند تهویه مطبوع، اطفاء حریق) و دستگاه های امنیتی است.

سیستم های اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

 

توصیه های مهم در زمینه اطفاء حریق اتاق سرور

با توجه به ارزش فوق العاده بالا داده های موجود در اتاق های سرور، Down time شدن سرورها گزینه مناسبی نمی باشد و باید این ریسک را به حداقل برسانیم.سرورها با هم پک و بسته بندی می شوند، جریان و برق بصورت پایدار همیشگی در آنها وجود دارد، آنها گرما تولید می کنند و بدون اینکه کسی احساس کند ممکن است آتش بگیرند.مقدار قابل توجهی انرژی مصرف می شود تا تجهیزات رایانه ای را از گرمای بیش از حد حفظ کند. کاهش میزان قدرت لازم برای خنک کردن رکهای سرور موجب صرفه جویی در هزینه می شود، از این رو، برای حذف گرما یا هدایت هوای خنک که در آنها مورد نیاز است، انواع استراتژی ها بیان شده است.

 

نتیجه گیری استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

کارشناسان عملیات اتاق های سرور یا مراکز داده از استراتژی های خنک کننده استفاده می کنند با این روش که تجهیزات سرور را برای هدایت گرما به ستون های تعیین شده بین قفسه ها قرار می دهند.اما در هر حالت می بایست به سیستم های اعلام و اطفاء حریق در اتاق سرور و یا دیتاسنترها توجه بسیار ویژه ای کرد زیرا حریق بعنوان یک موجود ناشناخته همیشه سعی دارد در هر حالی خود را نشان دهد و هیچ گاه نمیتوان به اطمینان گفت از وقوع حریق در اتاق سرور جلوگیری کرده ایم.

 

اطفاء حریق اتاق سرور

راهکارهای حفاطت از حریق و سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور ها :

بر اساس استاندارد و طبقه بندی کلاس حریق و سناریوی آتش، لوازم الکترونیکی در طبقه کلاس E قرار میگیرند که در این کلاس رعایت طراحی استاندارد اهمیت زیادی دارد.

 

روش طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

بر اساس استاندارد، فاکتورهای زیادی برای در نظر گرفتن طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق در دیتا سنترها اهمیت دارد ابتدا باید مکان مورد نظر از طرف کارشناس ایمنی بازدید و سپس مولفه های زیر در نرم افزار محاسبه گردند .

۱- ابعاد سالن یا اتاق از قبیل طول و عرض و ارتفاع (حجم بر اساس متر مکعب)

۲- مساحت سقف کاذب و کف کاذب در صورت وجود و ارتفاع آنها

۳- آرایش رک ها و طرز چینش ( اتاقک سرد یا رودر رو )

۴- نوع سیستم سرمایشی از قبیل سیستم اسپیلت، کولینگ یا اچ وک ( محاسبه سرعت پرتاب باد )

۵- کابلهای برق از داخل سقف یا کف کاذب عبور کرده اند یا از لدر سقفی

۶- شهری که سالن دیتاسنتر در آن قراردارد و ارتفاع آن شهر از سطح دریا

۷- مناطق مورد نیاز اعلام و اطفا حریق در اتاق های مختلف (زون بندی اعلام و اطفا)

۸- دمای کاری اتاق که معمولا در دیتا سنترها بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد می باشد.

۹- غلظت محیط بر اساس استاندارد که در کلاس E حریق عددی بین ۷ تا ۹ میباشد.

 

سیستم اعلام حریق اتاق سرور و دیتاسنتر :

 

اعلام حریق اتاق سرور

لوله کشی شبکه اعلام حریق اتاق سرور:

در لوله کشی یا پایپینگ اعلام حریق حتما باید از لوله های گالوانیزه گرم بر اساس استاندارد سایز pg13.5 با اتصالات استاندارد استفاده کرد و تنها در جاهایی که قابل دسترس نیست و خم در لوله به وجود می آید به ناچار از لوله فلکسیبل استفاده و کابلهای نسوز برق از داخل این لوله ها عبور کند .لوله فولادی

لوله فولادی رده  40 اعلام حریق

کابل نسوز سیلیکونی با شیلد محافظ سایز ۱٫۵*۲ و ۱٫۵*۳ جهت سیستم اعلام حریق اتاق سرور :

در سیستم کابل کشی اعلام حریق بر اساس استاندارد فقط باید از کابلهای نسوز با نویز گیر یا شیلد محافظ و از جنس نرم یا انعطاف پذیر استفاده کرد که در زمان بروز حریق خود کابل آتش نگیرد یا باعث گسترش حریق نشود و همچنین چنانچه حریق گسترش پیدا کند کابل مذکور در دمای بالا میتواند جریان را از خود عبور داده و سیستم به کار خود ادامه دهد.

 

کابل اعلام حریق

در دیتاسنترها همانند اتاقهای معمولی می توان برای کشف حریق از تجهیزات و سنسورهای مختلفی استفاده نمود :

۱-کنترل پنل مرکزی یا تابلوی اصلی مدار فرمان سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور:

پنل اطفاء حریق

این کنترل پنل که شامل قسمتهای مختلفی بسته به نوع کار از مدل متعارف یا آدرس پذیر استفاده میگردد. مدار فرمان در پنل به زونهای مختلف اعلام حریق و زون اطفا حریق در دیتاسنتر ها استفاده میگردد. که کلیه تجهیزات اعلام حریق به تجهیزات اعلام حریقاین تابلو فرمان متصل میگردند.

۲-دتکتور دود ، دتکتور حرارت ، دتکتورهای دودی-حرارتی (مولتی سنسور) و داکت دتکتورها جهت تشخیص حریق اتاق سرور :

دتکتور دودی اعلام حریق اتاق سرور

در دیتا سنترها به دلیل حجم بالای گردش هوا یا سرعت جریان باد از کولینگ سیستم یا اسپیلت دتکتورهای معمولی به تنهایی کاربرد ندارند . در سناریوی حریق دود در هنگام شروع آتش غلظت پایینی دارد . سیستم کارکرد دتکتورهای دودی به صورتی میباشد که دود با غلظت بالا بیاید در زمان حداقل ۵ تا ۸ ثانیه داخل دتکتور پایدار بماند تا دتکتور اعلام حریق نماید که به دلیل گردش هوا احتمال دارد دود هیچگاه در زمان اولیه حریق به دتکتور نرسد. حریق در سناریوی آغازین در ۵ ثانیه اول تا ۵ ثانیه دوم سرعت شگفت آور رشد ۵ برابری را دارد و ممکن است برای جلوگیری از حریق زمان به هدر رود .

۳- سیستم نمونه گیر هوا یا مکنده دود یا ایرسمپلینگ برای آنالیز دود در اتاق سرور :

سیستم مکنده دود یا ایرسمپلینگ

سیستم ایرسمپلینگ یا نمونه بردار دود یا مکنده دودی، ذرات بسیار ریز دود که اندازه ای در حدود ۰٫۰۰۵ Obs/m دارند را در هر نقطه ای که درحال تولید باشد بواسطه محفظه لیزر تشخیص داده و از طریق کابلهای ارتباطی به پانل اعلان حریقی که کنترل آن را به عهده دارد انتقال می دهد و  آژیر یا فلاشر متصل به آن در مواقع حریق اعلان خطر می نماید. سیستم های مذکور به Air Sampling Smoke Detection  معروف هستند .طراحی لوله های ایرسمپلیمگ در فضاهای Server Room و یا Data Center به چند صورت می باشد. این لوله ها جهت مکش هوای داخل محیط و جریان هوای در گردش داخل رک، هم  در سقف و هم در مجاورت Rack و یا نیز با اتصال به لوله های قابل انعطاف به داخل Rack و یا حتی UPS می توانند هدایت شوند. با این کار بجای انتظار برای رسیدن دود به سقف، در همان لحظه ای که دود تولید گردیده است آژیر اعلان حریق در مرحله Pre-Alarm به صدا در خواهد آمد. در این حالت دود حتی در مرحله ای که تولید میشود ( که بصورت نامرئی است) نیز توسط سیستم تشخیص داده میشود . در مراحل بعد به مرور گذر زمان و اضافه شدن به حجم دود تولید شده سطح آلارم های بالاتر اعم از Alarm 1 و Alarm 2 و در نهایت سیگنال Action برای اعلان نهایی و یا تخلیه اطفاء توسط سیستم ارسال خواهد شد.

۴- کابل خطی حرارتی linear heat detector cable برای تشخیص حرارت موضعی در رک های اتاق سرور :

کابل دتکتور حرارتی

این کابل حرارتی که در دو نوع متعارف و آدرس پذیر میباشد که در دماهای متفاوت عمل کشف حریق را به صورت حرارتی انجام میدهد. فرض کنید رکهای شما در کنار و پشت آن حرارت بالایی دارند و سیستم کولینگ ظرفیت خنک کردن تمام نواحی آن را ندارد.به وسیله این کابل خطی که در دماهای ۶۸ درجه ۸۶ درجه و ۱۰۸ درجه کارایی دارند، چنانچه دما در محیط به بالاتر از از دماهای ذکر شده برسد این کابل زوج سیستم، که از یک طرف به پنل مرکزی متصل شده با یک اتصال کوتاه سریع به کشف نقطه ای که حریق در حال شکل گرفتن است کمک میکند. پس می توان در امتداد و داخل رکها این کابل خطی را به عنوان یک تجهیز اعلام حریق حرارتی استفاده نمود.

۵- مجموعه شستی های سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور:

۵-۱-شستی اعلام حریق اتاق سرور (manual call point): اعلام حریق اتاق سرور در مواقع حریق

شستی اعلام حریق

فرض کنید اپراتور در دیتاسنتر در حال انجام کارهای روزانه است که متوجه شکل گیری حریق میشود قبل از اینکه سیستم حریق را کشف کند میتوان با فشار دادن دکمه شستی اعلام تمامی آلارم ها را به کار انداخت و از اتلاف زمان جلوگیری کرد.

۵-۲- شستی اضطراری تخلیه ماده اطفا (manual release ): تخلیه سیستم اطفاء حریق اتاق سرور در مواقع اضطرار

شستی تخلیه

همانند شستی اعلام هنگامی که اپراتور با مشاهده مستقیم خود حریق را کشف کرد میتواند با فشار این شستی ماده اطفا را سریعتر تخلیه کند که معمولا بر روی پنل مرکزی اعلام و اطفا حریق این شستی به صورت مهرو موم شده قرار دارد (extinguishing button)

۵-۳- شستی توقف دستی خروج ماده اطفا یا abort : توقف عملیات اطفاء حریق اتوماتیک اتاق سرور

شستی عدم تخلیه

فرض کنید زمانی به هر دلیلی آلارم کاذبی ایجاد شده و اپراتور با مشاهده عدم وجود حریق میخواهد سیستم را موقتا قطع و به علت وجود اعلام حریق کاذب پی ببرد در این زمان ما باید از تخلیه بی مورد ماده اطفا و هدر رفتن آن جلوگیری نماییم این شستی که شستی abort نیز نام دارد میتواند جلوی تخلیه بی مورد ماده اطفا را بگیرد.

۶- دستگاه تلفن کننده مرکزی جهت هشدار حریق اتاق سرور

دستگاه تلفن کننده اعلام حریق

این دستگاه یکی از کلیدی ترین تجهیزات در زمان اعلام حریق میباشد به صورتی که در زمانهایی که اپراتور در داخل اتاق نیست یا نیمه شب حریق اتفاق می افتد این دستگاه که در دو نوع اتصال سیم تلفن و سیم کارتی میباشد میتواند با تماس اضطراری با مسئولان مربوطه و حتی اداره آتش نشانی منطقه جلوی اتفاقات بزرگ را بگیرد و حتی از حادثه جلوگیری کند.با تنظیم این دستگاه و حتی اتصال آن در مدلهای جدیدتر به گوشی های هوشمند تلفن همراه با نصب نرم افزار مربوطه میتوانیم در هنگام بروز حادثه از اتلاف زمان جلوگیری کنیم.

۷- مجموعه تجهیزات شنیداری و هشدار دهنده با صدا جهت اعلام حریق اتاق سرور :

۷-۱-آژیر اعلام حریق : شنیدن صدای آژیر در هنگام اعلام حریق اتاق سرور

آژیر اعلام حریق

در زمان بروز آلارم اولیه ابتدا به صدا در آمده و تمامی افراد را در منطقه مورد نظر با خبر میکند که در دو نوع آژیر ساده یا با فلاشر (نور شدید) موجود میباشد که حتی در شب یه وسیله نور منقطع اعلام بروز حادثه را انجام میدهد.

۷-۲-زنگ هشدار تخلیه ماده اطفا : هشدار تخلیه اطفاء حریق اتاق سرور

زنگ اطفا حریق

این زنگ که شبیه زنگ مدرسه میباشد در هنگام اعلام حریق به صورت منقطع و در هنگام تخلیه ماده اطفا به صورت متناوب به صدا در آمده و جزء تجهیزات حیاتی اعلام و اطفا حریق در دیتاسنتر ها میباشد.

۸- سیستم برق اضطراری کنترل پنل سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور : باطری

باتری اعلام حریق

چنانچه در زمان حادثه برق به صورت اتصالی یا کلا قطع شود باید برق مورد نیاز تجهیزات اعلام و اطفا حریق را به صورت پشتیبان به صورت ذخیره و برای عملکرد سیستم در مواقع اضطراری به وسیله سیستم ups یا دو عدد باطری که در تابلوی اصلی اعلام و اطفا حریق که با مشخصه ۲۴volt(7.2) میباشد تامین نمود که تجهیزات برای عملکرد و تحریک یکدیگر برای کارکرد مشکلی نداشته باشند.

۹- مجموعه تابلو ها و علایم اضطراری و دستورالعمل کارکرد سیستم : راهنمای عملکرد سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

تابلو علائم

بر اساس استاندارد NFPA مجموعه تابلو ها و علایم اضطراری باید در محل و روی تجهیزات حساس مانند کنترل پنل شستی ها و سیلندر حاوی ماده اطفا حریق نصب تا اپراتور یا شخصی که حتی آموزش استفاده از سیستم را ندیده بتواند در مواقع اضطراری بتواند با تجهیزات کار کند.

اطفاء حریق دیتا سنتر ( اتاق سرور ) :

۱- لوله کشی استاندارد در شبکه اطفاء حریق اتاق سرور :

در لوله کشی استاندارد سیستم اطفا حریق اتوماتیک در اتاق سرور باید بر اساس طراحیNFPA حتما از لوله های مانیسمانفولادی بدون درز رده ۴۰ یا سایز ۲/۱ (schedule 40) با اتصالات استاندارد استفاده نمود این لوله ها که به وسیله جوش و بدون رزوه به هم متصل میشوند توانایی تحمل فشار بالای گاز اطفا حریق را در زمان تخلیه دارند .

لوله فولادی رده 40 جهت اطفاء حریق اتاق سرور

۲- سیلندر تخلیه گاز ، شیر و متعلقات سیستم اطفا حریق اتوماتیک اتاق سرور :

سیلندر تخلیه ماده اطفا حریق حتما باید از نوع استاندارد با تحمل فشار تست حداقل bar 80 با ورق ضخیم در دور دهانه اصلی باشد . این سیلندرها که پهنای بیشتری نسبت به سیلندر co2 دارند و دهانه داخلی بزگتر که به وسیله یک شیر دو حالته (اتوماتیک یا برقی و ضامن دستی) محافظت شده است . سیلندر اطفا حتما باید سیلندر fm200 مخصوص این گاز باشد چنانچه متاسفانه مشاهده میشود در سالهای گذشته عده ای از سیلندر co2 با شیر مخصوص codax که خاص منواکسید کربن است برای شارژ دستی و غیر استاندارد گاز fm200 استفاده کرده اند. این سیلندر ها و شیر و متعلقات آنها دهانه بسیار کوچکی بر اساس طراحی برای سیستم co2 دارند که در زمان تخلیه فشار کاری را کم کرده و گاز به جای ۱۰ ثانیه در بیش از ۲ دقیقه تخلیه شده و آسیب جدی به تجهیزات وارد مینماید . فشار گاز fm200 به صورت استاندارد در داخل سیلندر عددی بین ۲۵ تا ۴۲ بار میباشد که بر اساس طراحی و به صورت اتوماتیک با دستگاه شارژ،  پر و آب بندی میشود. شیوه سنتی پر کردن سیلندرها با پمپ و دستی غیر استاندارد بوده و باعث به هدر رفتن و عدم آب بندی استاندارد سیلندر میشود. گاز باید توسط کمپانی مربوطه شارژ و تست هیدرواستاتیکی را گذرانده سپس مورد استفاده قرار گیرد. سیلندرها باید دارای استاندارد بین المللی باشد . متاسفانه در اغلب پروژه ها شاهد استفاده سیلندرهای بی کیفیت چینی یا سیلندرهای غیر استاندارد داخلی که دهانه آنها بریده شده و به وسیله جوش معمولی با لوله تعویض شده میباشیم . پس ارائه گواهینامه های بین المللی و استاندارد سازمان آتش نشانی در هنگام کار از سوی پیمانکار الزامی میباشد.

سیلندر اطفاء حریق fm200

محل قرارگیری سیلندر بر اساس استاندارد در دیتا سنتر باید در نزدیکی محل اطفا یا اتاق مجاور آن باشد چنانچه بر اساس استاندارد، مجاز نیستیم سیلندر را در محلی قرار دهیم که حریق احتمال دارد از آن نقطه شروع شود. سیلندر حتما باید به وسیله براکت یا استند فلزی به دیوار، ثابت و محکم شود که در طی زمان اطفاء حریق جابجا نشود.

شیر به کار رفته روی سیلندر fm200 از نوع اتوماتیک دو حالته استاندارد با سیستم فعال ساز برقی میباشد که دهانه مخروطی شکل یا در اصطلاح خود آب بند دارد که به صورت رزوه ای با دستگاه بر روی سیلندر ثابت میشود و در زمان حریق با فرمان از سمت پنل مرکزی فعال و گاز را به داخل لوله های شبکه اطفا خارج میکند . بر روی این شیر یک ضامن دستی قرار دارد که اگر به صورت اتوماتیک عمل نکند میتوان با کشیدن این ضامن شیر را فعال نمود. سایز این شیر بر اساس استاندارد ۱/۲ یا ۱/۴ بر اساس حجم و اندازه سیلندر و گاز داخل آن متغیر میباشد.که به وسیله یک شلنگ پنوماتیکی استاندارد و ضخیم سایز بزرگ ۱/۲ به داخل لوله اصلی شبکه اطفا حریق fm200 متصل میشود.

۳- گاز fm200 یا HFC227ea یا HEPTAFLUOR PROPAN بعنوان عامل اطفاء حریق اتاق سرور

از خانواده clean agent ها یا گاز های بی اثر می باشد که بر اساس MSDS گازها اثرات تخریب محیطی کم بدون اثر روی تجهیزات الکترونیکی در کلاس E حریق و با قابلیت خاموش کنندگی بالا میباشد . مکانیزم اثر این گاز به صورتی است که در سناریوی حریق عامل اصلی گسترش حریق ترکیب مولکولهای آتش با اکسیژن برای توسعه میباشند. سیلندرهای گاز fm200 به جای کاهش سطح اکسیژن محیط روی مولکولهایی که میل ترکیبی بالایی با اکسیژن داشته اثر میکند و جلوی ترکیب آن با اکسیژن محیط و گسترش حریق را میگیرند یعنی در اصل سطح اکسیژن محیط کاهش نمی یابد و می تواند انسان به تنفس خود ادامه دهد. ولی در محیطی که گاز تخلیه شده دیگر حتی کبریت هم روشن نمیشود یا حریق به حیات خود نمیتواند ادامه دهد. در نتیجه آتش خاموش میشود. این گاز از نظر زیست محیطی نسبت به گاز هالون کمتر در جو لایه اوزون باقی مانده و خود به خود خارج میشود . با این حال طراحی و محاسبه مقدار گاز fm200 با اهمیت میباشد. بر اساس استاندارد و غلظت محیط و مولفه های مختلف در دیتا سنتر ها غلظت یا concentration عددی بین ۷ تا ۹ و بر اساس دمای کاری در نظر گرفته میشود و بر اساس ارتفاع از سطح دریا در شهر محل قرار گیری اتاق سرور متغیر میباشد. چنانچه هر چه ارتفاع از سطح دریا کمتر باشد بر اساس فشار هوا گاز بیشتری مورد نیاز است. که در صورت محاسبه اشتباه یا حریق خاموش نمیشود یا برای انسان هنگامی که بیش از حجم اتاق را گاز پر کند مشکلات تنفسی و سر گیجه ایجاد میکند.

 

گاز fm200 برای اطفاء حریق اتاق سرور

۳-۱-کدام برند fm200 یا HFC227ea بعنوان عامل اطفاء حریق اتاق سرور بهتر است ؟؟؟؟

این سوال معمولا ذهن کارفرمایان محترم را مشغول میکند که چه برندی از گاز fm200 را بخریم ؟؟؟

در پاسخ باید توضیح داد که در بازار جهانی چند کمپانی مطرح بر اساس استاندارد در خط تولید خود این گاز را تولید و عرضه مینمایند :

۳-۱-۱-کمپانی chemetron : تولید کننده عامل اطفاء کننده FM200

یک کمپانی چند ملیتی است که شهر ایلینویز آمریکا فعالیت مینماید و تنها گاز تولیدی در پالایشگاههای اختصاصی خود را در پروژه های خود مصرف نموده و فروش آزاد ندارد.

۳-۱-۲-کمپانی DUPONT : اولین تولید کننده گاز FM200 در جهان

این کمپانی آمریکایی که مورد تایید استاندارد جهانی و سازمان جهانی آتش نشانی NFPA میباشد با چندین کمپانی معتبر که در زمینه ارایه راهکارهای اطفا حریق فعالیت مینماید قرارداد منعقد نموده و تنها به این دسته شرکتها گاز خود را می فروشد. که کمپانی های انگلیسی و امریکایی گاز fm200 را در داخل سیلندر خودشان شارژ کرده و به بازار عرضه می نمایند و ندرتا به صورت عمده به مشتریان خارج از لیست خود گاز fm200 میفروشد. این کمپانی یکی از معدود تولید کننده هایی است که تاییده FM آمریکا که شرکت معتبر بیمه میباشد را همراه گواهینامه UL اخذ کرده . در ضمن تنها کمپانی ای در دنیا و اولین شرکتی است که گاز HFC227ea را با نام تجاری fm200 عرضه می نماید.

۳-۱-۳-کمپانی WAYSMOS USA INC: بزرگترین تولید کننده گاز FM200 در چین

این کمپانی که دفتر اصلی آن در شهر تگزاس آمریکا میباشد و کارخانه تولید آن در کشور چین در شهر شانگهای مستقر است گاز fm200 خود را هم به صورت قراردادی با شرکتهای مختلف و هم به صورت عمده در بازار جهانی به فروش میرساند که هر دو تاییدیه جهانی fm و ul را دارد و سیلندرهای مادر آن با دو ظرفیت ۴۵۰kg و ۱۰۰۰kg به فروش میرسد.

به تازگی شرکتی در اسپانیا دستگاه التراسونیکی اختراع کرده که میتواند از بیرون سیلندر اصالت گاز داخل آن را کشف کند و تنها این کمپانی های یاد شده را به رسمیت میشناسد.

در زمینه پکیج سیستم اطفاء حریق FM200 که ارائه دهنده سیستم استاندارد به همراه کلیه تجهیزات شامل مجموعه سیلندر، گاز ، نازل ، براکت و متعلقات مربوطه می باشند تنها کمپانی های معتبر ذیل توصیه می شود:

 

۱- کمپانی تایکو آمریکا ( شرکت های زیر مجموعه Thorn, Hygood, Pyrochem, Ansul )

۲- کمپانی کیده انگلستان ( Kidde )

۳- کمپانی مینی مکس آلمان ( MiniMax )

۴- کمپانی وایکینگ آلمان ( Viking )

۵- کمپانی زیمنس آلمان ( Simens )

۶- کمپانی Fike

 

توجه داشته باشید کمپانی های فوق دارای تائیدیه UL و FM بر روی کل پکیج می باشند . سایز کمپانی های متفرقه ایتالیایی، اسپانیایی و یا اماراتی در درجه دوم از لحاظ کیفیت ساخت و عملکرد قراردارند.

 

۳-۲-نکات مورد توجه هنگام خرید سیلندر اطفاء حریق اتاق سرور :

  • ارایه گواهینامه های fm و ul هر دو با هم از سمت پیمانکار
  • ارایه برگه هویت گمرک جمهوری اسلامی ایران
  • برگه آنالیز گاز که در ایران پژوهشگاه صنعت نفت تنها نهاد تایید کننده اصالت گاز داخل سیلندر میباشد .
  • تاییدیه سازمان آتش نشانی جمهوری اسلامی ایران​​​

۳-۳-طراحی سیستم پاشش ۳۶۰ درجه نازلهای پاشش گاز fm200 جهت انتشار گاز در اتاق سرور :

گاز fm200 در داخل سیلندر و در کف سیلندر به صورت مایع قرار دارد. در زمان تخلیه، گاز داخل سیلندر که به وسیله نیتروژن یا ازت تزریق شده در سیلندر متعادل گردیده به وسیله لوله ی باریک کوچکی که از زیر شیر تخلیه به انتهای سیلندر ادامه یافته،  نازل fm200 (میلاب سیلندر) با فشار به داخل لوله شبکه اطفا تزریق شده و باید به وسیله نازلهای پاشش در انتهای لوله خارج گردد. نازلهای پاشش گاز fm200 سایز های مختلفی دارند که بر اساس طراحی، سوراخ پاشش یا ارفیست آن باید بر اساس محل قرارگیری، اندازه گیری و دریل شود. به این معنی که سایز نازل در سقف با سایز نازلی که در کف یا زیر سطح قرار میگیرد از نظر اندازه و سایز سوراخ و تعداد آن متغیر است . بر اساس استاندارد در دیتا سنتر ها معمولا از نازلهای پاشش با زاویه ۳۶۰ درجه سایزهای ۲/۱ ۲/۱/۱ و ۴/۳/۱ استفاده میشود .چنانچه بر اساس طراحی اشتباه سایزها اشتباه محاسبه شود گاز به اطراف نازل پاشیده شده و به درستی در فضا تخلیه نمیشود . همچنین اگر فشار گاز در داخل سیلندر و لوله کشی اشتباه محاسبه شوند یعنی فشار تا آخرین نازل خروجی یکنواخت نباشد به جای گاز fm200 مایع از نازلها تخلیه و حریق خاموش نمیشود.

۴-تاییدیه های لازم جهت تجهیزات سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور (مراکز داده):

برای تجهیرات مورد استفاده در سیستم های اعلام و اطفا حریق تاییدیه های استاندارد جهانی و همچنین سازمان آتش نشانی باید مورد توجه قرار گیرد :

تاییدیه lpcb انگلستان یا Bosec فرانسه و یا UL امریکا و یا VDS آلمان در سیستم اعلام حریق :

در تجهیرات اعلام حریق حتما اجناس از قبیل دتکتورها، سیستم ایرسمپلینگ، مجموعه آژیر ها، شستی ها و کابلها باید دارای یکی از این تاییدیه باشند. در کل سازمان آتش نشانی اجناسی را تایید مینماید که یکی از استاندارهای فوق باشند.

تاییدیه vds آلمان برای تجهیزات اعلام یا اطفاء حریق :

این کمپانی آلمانی معتبر که یکی از پرچمداران ارائه استاندارد میباشد تجهیزات خاصی را مورد تایید قرار داده است.

تاییدیه fm و ul امریکا برای تجهیزات اعلام و اطفاء حریق:​

پکیج سیستم اطفاء حریق FM200 باید داری استاندارد fm و ul باشد و داشتن استاندارد UL/FM تنها برای گاز کفایت نمی کند.

۵-نرم افزارهای طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور  (alarm and total flooding software) :

در طراحی سیستم حیاتی اعلام و اطفا حریق اتاق سرور ما به هیچ وجه بر اساس استاندارد مجاز نیستیم نقشه اعلام حریق و محاسبه مقدار گاز مورد نیاز و آرایش سیستم را به صورت دستی یا فرضی بر اساس تجربه محاسبه نماییم.  چندین شرکت معتبر نرم افزارهای محاسبه برای این منظور را تولید و عرضه نموده اند از جمله این شرکتها : شرکت TYCO امریکا،  kidde انگلستان و  vds آلمان هستند که به صورت محاسبه خودکار با در نظر گرفتن مولفه های کارشناسی خروجی سیستم اطفا حریق و لوله کشی استاندارد را مشخص می نمایند .

برای طراحی سیستم اعلام حریق نیز میتوان از نرم افزار autocad (auto desk) یا افزونه alarm cad استفاده نمود.

سرویس و نگهداری و تست دوره ای سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور:

هر سیستمی که نصب میگردد اگر بر اساس استاندارد به درستی نگهداری نشود بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده و از کار می افتد بر اساس استاندارد NFPA در دیتاسنتر ها و اتاقهای سرور سیستمهای اعلام و اطفا حریق باید به صورت روزانه هفتگی و ماهیانه سرویس و بازدید و تست شوند :

  • وضعیت تابلوی کنترل مرکزی سیستم اعلام حریق و حصول اطمینان از شرایط عادی آن و بررسی گزارش های روز قبل در مورد عیوب احتمالی، تست و نگهداری باید بصورت دوره ای انجام گیرد.
  • بررسی وضعیت باطری های پشتیبان و همچنین کنترل وضعیت سوخت، روغن و سیستم خنک کن ژنراتور برق اضطراری که تامین کننده برق سیستم به هنگام قطع برق شهر است، از جمله مواردی است که بصورت هفتگی باید انجام پذیرد.(وظایف هفتگی شامل وظایف روزانه هم می شود.)
  • ماهیانه : قطع عمدی برق شهر سیستم به منظور حصول اطمینان از روشن شدن خودکار ژنراتور برق اضطراری و همچنین عملکرد باطری و شارژر از جمله اقدامات ماهیانه است. بهتر است ژنراتور برای یک ساعت روشن بماند و پس از اتمام شرایط شبیه سازی شده، باید سوخت ژنراتور به حد اولیه رسانده و روغن آن بار دیگر کنترل شود.(وظایف ماهیانه شامل وظایف هفتگی هم می شود.)
  • آزمایش کلیه اتصالات برقی باطریها و تابلوی کنترل مرکزی.
  • بررسی عملکرد هشدار تابلوی کنترل مرکزی با تحریک یک شستی یا آشکارساز در هر منطقه یا حلقه.
  • بررسی نشانگرهای عیب با ایجاد شرایط شبیه سازی شده عیب
  • بررسی وضعیت سیستم کنترل مرکزی از نظر رطوبت و سایر شرایط محیطی که ممکن است تاثیرات ناخوشایندی بر عملکرد سیستم داشته باشند.
  • بررسی وضعیت ساختمان از نظر تغییرات احتمالی و ساختاری که ممکن است بر عملکرد آشکارسازها تاثیر داشته باشند.(وظایف فصلی شامل وظایف ماهیانه هم می شود.)
  • بررسی و آزمایش همه آشکارسازها بر اساس توصیه کارخانه سازنده ( در اینجا منظور این نیست که در پایان هر سال باید آشکارسازها آزمایش شوند بلکه با آزمایش های دوره ای مطابق برنامه، تمامی آشکارسازها باید طی سال آزمایش شده باشند.) بررسی کلیه کابل ها و اتصالات الکتریکی و همچنین ثبت و ضبط کلیه گزارش ها و صدور گواهی صحت عملکرد سیستم توسط متخصص دارای صلاحیت.

اطفاء حریق اتاق سرور از طریق گاز پاک:

گاز پاک به گازی گفته میشود که هیچ خاصیت پسمان از خود به جای نگذارد. بر طبق استاندارد های اتاق سرور که معروف ترین آن استاندارد TIA942 می باشد برای اطفاء حریق اتاق سرور می بایست از یم گاز اطفاء کننده پاک استفاده گردد. در این روش یک پنل کنترل مرکزی سیستم اطفاء حریق  را در اتاق و / یا زیر طبقه فعال می کند، زمانی که تعداد مشخصی از آشکارسازها فعال شوند دستور تخلیه به سیستم اطفاء حریق صادر شده و گاز در فضای تحت پوشش منتشر می شود و حریق را در کمتر از ۱۰ ثانیه خاموش می کند. عامل پاک بدون آب است و به قطعات الکترونیکی آسیب نمی رساند. مرکز داده می تواند در جریان تخلیه به فعالیت خود ادامه داده و خاموش نگردد.

اطفاء حریق اتاق سرور از طریق اسپرینکلر :

ممکن است یک سیستم مرطوب (لوله های همیشه پر از آب) یا یک سیستم قبل از عمل (لوله های خالی از آب تا زمانی که تشخیص آتش منجر شود که پس از آن لوله ها را با آب پر می کند). این سیستم بدلیل اینکه اتاق های سرور از تجهیزات الکتریکی استفاده می کنند به هیچ وجه توصیه نمیشود.

اطفاء حریق اتاق سرور از طریق سیستم واتر میست :

تکنولوژی جدیدی که قطرات آب را به یک مه غلیظ هدایت می کند که آتش را بدون آسیب خاموش می کند. در حال حاضر در مراکز داده در ایالات متحده و اروپا استفاده می شود. این سیستم  به عنوان جایگزین برای سیستم های سنتی sprinkler می باشد.

کد ها و استاندارد های اطفاء حریق در اتاق سرور

  • NFPA 75 : استاندارد حفاظت از طریق در تجهیزات IT
  • NFPA 2001 : استاندارد سیستم های اطفاء حریق از طریق گاز پاک
  • NFPA 12a : استاندارد سیستم های اطفاء حریق از طریق گاز هالون ۱۳۰۱
  • NFPA 72 : استاندارد سیستم های اعلام حریق
  • NFPA 25: طراحی و اجرای سیستم های اطفاء حریق بر پایه آب

سوالات متداول در زمینه اطفاء حریق اتاق سرور :

بهترین گزینه برای اطفاء حریق اتاق سرور چیست؟

بهترین گزینه برای اجرای سیستم اطفاء حریق در اتاق سرور و دیتاسنتر سیستم اطفاء حریق FM200 می باشد.

بهترین گزینه برای اعلام حریق اتاق سرور چیست؟

برای اتاق های سرور کوچک استفاده از سیستم اعلام حریق متعارف کفایت می کند اما برای دیتا سنتر های می بایست از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر استفاده شود.

طراحی سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور با چه نرم افزاری انجام میشود؟

معمولا از نرم افزار محاسباتی VDS یا UL برای طراحی سیستم اطفاء حریق اتاق سرور یا دیتاسنتر استفاده میشود.

بهترین سیستم کشف حریق در اتاق سرور چه سیستمی می باشد؟

معمولا به دلیل حساسیت بالای اتاق سرور پیشنهاد میشود از سیستم های ایرسمپلینگ یا نمونه گیری هوا برای کشف حریق استفاده گردد.

برای مشاوره جهت سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور چه باید کرد؟

کافیست شماره تماس ۰۹۳۵۵۱۷۷۷۳۷ را شماره گیری نمایید.

اطفاء حریق اتاق سرور
تماس با ما و مشاوره رایگان